Halkkörning under risktvåan – samt en guide till hur du ska agera vid halka och vattenplaning

Att köra bil på halt väglag är inte det lättaste. Ska du ta körkort kommer du att få erfara detta under det klassiska utbildningsmomenten som förr (det vill säga när jag tog körkort) kallades för halkkörningen, numera för risktvåan eller mer formellt: riskutbildning del 2. (Som du säkert räknat ut finns det också en riskutbildning del 1, men låt oss prata mer om den i ett annat inlägg).

Risktvåan beaktar alltså extra riskfyllda situationer på våra vägar, som att köra bil när det är halt på våra vägar. Körning på halt väglag kan göra livet surt för dig på många sätt: dels är det svårare att överhuvudtaget komma iväg, då hjulen ofta slirar. Du kommer att märka att bilen inte alltid lyder ratten för att väggreppet mellan hjulen och körbanan är begränsat, och att det därför blir svårare att stanna och att bromssträckorna blir längre. Om du som jag ska ta körkort i Stockholm finns det, mig veterligen, 3 halkbanor som utbildar dig inom risktvåan, där Gillingebanan får räknas som det mest välkända. Du kan läsa mer om hur du bokar risktvåan i Stockholm genom att klicka här. Här står också mer om vad du kan förvänta dig under själv utbildningen.

Ska du läsa risktvåan i Göteborg är det inte omöjligt att du hamnar på Stora Holms trafikövningsplats och bor du i Malmö så kanske det blir aktuellt att göra ett besök på Bulltoftabanan när det är dags för det sista utbildningsmomenten under körkoret. Det är nämligen viktigt att påpeka detta: att halkkörningen är en utbildning. Visserligen kan man få underkänt, men det är inte så vanligt.

Framöver ska vi titta lite mer på vilka ämnen som behandlas under risktvåan, och vad som kan vara bra att veta.

Om väggreppets betydelse vid halka

Vi skrev i vårt förra inlägg om väggreppets betydelse. Förutsättningen för ett bra väggrepp är bra däck och torr fast körbana. Väggreppet minskar mest påtagligt när körbanan beläggs med snö eller
is. Även om man inte har några erfarenheter från körning i vinterväglag så har man känt på väglaget som gångtrafikant. Det känns naturligt att köra långsammare och bromsa, gasa och styra försiktigare. De riktigt stora riskerna uppstår när man kommer in på ett halt område utan att vara förberedd. Ibland övergår körbanan från att vara våt till att bli isbana nästan omärkligt.

sandadevagar

En termometer i bilen som visar körbanans temperatur är en bra investering. Ett tips: om temperaturen är runt 0 grader och körbanan är våt så hörs ett ”plaskande ” från bilens hjul. Skulle körbanan se våt ut och plaskandet upphöra, har troligen vattnet förvandlats till is. Halka kan förekomma i olika former under alla årstider. Dess-utom förekommer det olika grad av halka vintertid. Vi ska titta lite närmare på de olika årstidernas halka.

Sommarväglag
Sommaren är klart den bästa årstiden när det gäller väggrepp, men även då förekommer dåligt väggrepp. När det börjar regna efter en torrperiod löses damm och smuts på körbanan upp till en såpig sörja som kan bli mycket hal. När det regnat en stund sköljs smutsen bort. När det regnat mycket kan vattenplaning uppstå. För detta krävs någon eller några av dessa tre förutsättningar:

  • våt körbana
  • otillräckligt däckmönsterdjup
  • hög hastighet.

Risk för vattenplaning
Vattenplaning uppstår när det vatten som finns på körbanan inte hinner strömma igenom däcksmönstret. Vattnet samlas framför däcket i en kil som lyfter hjulen som vattenskidor. Hjulet förlorar helt väggreppet.

Risken för vattenplaning är särskilt stor om det är mycket vatten på vägen (t ex asfalt-eller betongvägar med vatten-fyllda slitspår), om däcken är nedslitna och/eller om farten är hög. Om förutsättningarna i övrigt är lika så vattenplanar en lätt bil vid lägre fart än en tung bil och en bil med breda däck vattenplanar vid lägre fart än en bil som har smala däck. Stenläggning, vägmarkeringar och träbroar brukar bli extra hala om de är våta. Nylagd asfalt kan under varma sommardagar mjukna och bli slipprig. Grus eller sand på en asfalt- eller betongväg kan ge mycket dåligt väggrepp. Det fungerar ungefär som ärtor på ett golv. Risken är särskilt stor för motorcyklister.

dubbdack-vinterVinterväglag = halkkörning
I vinterväglag finns stora variationer, från torr asfalt- och be-tongväg till våt isbeläggning. Halast är det på is vid temperaturer runt nollan. När körbanan är isbelagd är det ofta halast på platser där många bilar har stannat och kört igång. De stillastående fordonens däcksvärme tillsammans med den ”polering” inbromsning och igångkörning ger gör väglaget mycket halt.

Snömodd som kan förorsaka ”moddplaning” (jmf vattenplaning), uppstår vid betydligt lägre hastigheter än vattenplaning. I samband med plogning bildas ofta en snösträng mitt i körbanan. Strängen kan vara svår att passera, bilen råkar lätt i sladdning. Om du måste passera den, se till att farten är måttlig och styr inte för tvärt genom strängen.

Räkna med extra långa bromssträckor:

  • Strax före gata- och vägkorsningar, speciellt vid korsningar med stopp och väjningsplikt och vid trafikljusregleracle korsningar.
  • Vid övergångsställen och cykelöverfarter.
  • På vägar som ligger nära öppet vatten. Där bildas lätt en ishinna vid temperaturer runt 0 grader.

Vad gäller för vinterdäck på bilen?
Bilen måste vara försedd med vinterdäck under tiden den 1 december t om 31 mars om vinterväglag råder. Vinterdäcken kan vara av olika slag, men av de alternativ som finns är nog dubbdäcken de bästa. De ger gott väggrepp på is och hårdpackad snö. I modd och lössnö ger dubbarna knappast någon effekt alls. Dubbdäck bör användas för att öka säkerheten, inte för att kunna köra fortare. Nackdelarna med dubbdäck är att man vid körning på torr asfalt- eller betongväg får förlängda bromssträckor, hårt vägslitage och luftförorening av losslitna partiklar.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: